Tehnoloģijas un inovācijas, datori un viedtālruņi, ātrs internets un tiešsaistes (online) pirkumi – tāda sajūta, ka mums viss jau ir! Kas būs tālāk ?
Iepazīstoties ar Eiropas Savienības (ES) statistiku un mērķiem vienota digitālā tirgus izveidē, izrādās, ka pats interesantākais mums vēl priekšā!
ES savā teritorijā izveidojusi vienotu tirgu, kā rezultātā cilvēku pārvietošanās, preču, pakalpojumu un naudas aprite notiek tikpat brīvi kā vienas valsts teritorijā. Tomēr gan uzņēmēji, gan patērētāji vēl joprojām sastopas ar būtiskiem šķēršļiem.
Internetam nav robežu, taču starptautiskajā tirdzniecībā vēl joprojām eksistē nozīmīgi ierobežojumi. E-komercija starp ES dalībvalstīm attīstās lēnāk nekā valstu iekšienē, turklāt ievērojami atšķiras dažādu valstu noteikumi, standarti un prakse. Valstu nodokļu sistēmu sadrumstalotība bremzē tirgus integrāciju un efektivitāti.
Gan patērētāji, gan mazie un vidējie uzņēmumi izrāda pieaugošu interesi par tirdzniecību visas ES ietvaros. Kopš 2015. gada ES ir sākusi veikt svarīgus pasākumus, lai digitālā vienotā tirgus ideju tuvinātu realizācijai.
Pagaidām vēl sastopamies ar diskriminējošu praksi, kas tiešsaistes klientiem liedz piekļūt un iegādāties preces vai pakalpojumus no tīmekļa vietnes, kas atrodas citā ES dalībvalstī. To sauc par ģeogrāfisko bloķēšanu (geo-blocking).
ES mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi precēm un pakalpojumiem, likvidējot diskrimināciju un aizliedzot atšķirīgu maksāšanas nosacījumu piemērošanu tādu iemeslu dēļ kā klienta valstspiederība, dzīvesvieta vai uzņēmējdarbības veikšanas vieta. Pret tiešsaistes pircējiem no citas ES dalībvalsts jāizturas tāpat kā pret vietējiem pircējiem.
Līdz 2018. gada Ziemassvētkiem visiem eiropiešiem vajadzētu būt nodrošinātai iespējai iepirkties tiešsaistē, netiekot bloķētiem vai pārmaršrutētiem uz citu tiešsaistes saskarnes versiju.
Vienlaikus netiks aizliegta cenu diferenciācija, tāpēc tirgotāji varēs brīvi piedāvāt atšķirīgas cenas un orientēties uz noteiktām klientu grupām konkrētās teritorijās. Turklāt tirgotājiem nebūs pienākuma piegādāt preces klientiem ārpus dalībvalsts, uz kuru tie piedāvā piegādi.
Informācijas avoti:
© Eiropas Savienība, 2017